Overdracht Taskforce Verkeersveiligheidsdata naar NDW

28 november 2024 heeft de overdracht van de Taskforce Verkeersveiligheidsdata naar NDW tijdens de Nationale Verkeer Expo in Houten plaatsgevonden.


Het team van het Nationaal Wegen Bestand en de verkeerskundige adviseurs van NDW hebben gedurende 2021-2024 voor de Taskforce de volgende werkzaamheden afgerond en opgeleverd:

  • Het bepalen van de informatiebehoefte waarbij definities van risico-indicatoren van het Kennisnetwerk Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 het uitgangspunt vormden
  • Het ontwikkelen van Wegkenmerkendatabases (WKD’s) met infrastructuurgegevens inclusief voor fietspaden en bestanden met snelheids- (S85 en overschrijders) en intensiteitsgegevens;
  • Innovatieprojecten en oplevering van Proofs of Concept (POCs) voor moeilijk inwinbare kenmerken;
  • Het jaarlijks actualiseren van bestanden inclusief implementatie van succesvolle POCs uit het innovatietraject van de Taskforce en het beschikbaar stellen van de gegevens;
  • De kwaliteitscontrole WKD-kenmerken en snelheidsgegevens;
  • Landelijke Monitor snelheidsgegevens o.b.v. meetlus gegevens;
  • Communicatie ter bevordering van het gebruik van de beschikbare data middels een website, het aanbieden van de data via NTM en presentaties op congressen zoals het NVVC en NVC.

Een overzicht van resultaten is te vinden in een road map. Bovenstaande figuur toont de belangrijkste bronbestanden voor WKD’s voor wegen en de onderlinge afhankelijkheden. De WKD’s voor Maximumsnelheden en toegestane Verkeerstypen zijn niet vanuit verkeersveiligheidsbudget ontwikkeld maar vormen bronbestanden voor WKD’s die wel vanuit dat budget zijn gerealiseerd. Onder de bronbestanden staan alle WKD’s die eens per jaar ten behoeve van verkeersveiligheid geproduceerd worden vanaf 2025. De afhankelijkheden illustreren hoe een WKD voor verkeersveiligheid kan voortbouwen op een andere WKD’s. Dit is relevant voor de productie omdat eerst de ene WKD gereed moet zijn voordat een andere geproduceerd kan worden.

Daarnaast zijn er WKD’s voor fietspaden, bijvoorbeeld een voor de beoordeling van de breedte van een fietspad en berminrichting. Dit aanbod wordt de komende jaren in samenwerking met de Fietsersbond uitgebreid met bijvoorbeeld WKD's rond obstakels op fietspaden, openbare verlichting op het fietspad en vergevingsgezinde trottoirbanden. 

De data over verkeersveiligheid is te vinden op de volgende locatie: https://ntm.ndw.nu/publicaties?themes=TRAFFIC_SAFETY

Post | LinkedIn