Online Handleiding George gepubliceerd

De eerste versie van de Online Handleiding van George is gepubliceerd op NDW Docs. De handleiding is opgebouwd volgens een boomstructuur, die wordt weergegeven in de balk aan de linkerkant van de pagina. De verschillende pagina's zijn vervolgens weer onderverdeeld in paragrafen en subparagrafen waarvan de structuur in de menubalk aan de rechterzijde van de pagina wordt weergegeven. Beide menubalken zijn doorklikbaar en de actieve pagina en paragraaf worden gemarkeerd met een oranje kleur.

De handleiding is te bereiken via de URL: https://docs.ndw.nu/handleidingen/George/

Efficiënter Werken met Nieuwe Functionaliteiten

Afgelopen paar maanden hebben we weer een aantal nieuwe functionaliteiten toegevoegd aan George, de applicatie die door wegbeheerders wordt gebruikt voor het beheren en up-to-date houden van het Nationale Wegenbestand (NWB). Deze nieuwe functionaliteiten maken het mogelijk om nog efficiënter te werken en dragen bij aan een nog hogere datakwaliteit. In dit artikel zetten we de belangrijkste ontwikkelingen op een rij.

Centrale Bewerkmodus: Meerdere WKD Gelijktijdig Aanpassen

Een van de meest opvallende nieuwe functies in George is de introductie van de centrale bewerkmodus. Deze modus maakt het mogelijk om meerdere Wegkenmerken (WKD’s) tegelijk aan te passen. Voor wegbeheerders betekent dit dat ze niet langer afzonderlijke wijzigingen hoeven door te voeren per wegvak, maar in één handeling meerdere WKDs van een wegvak kunnen beheren.

Gecombineerd Muteren van WKD BST en Maximumsnelheid

Een andere belangrijke verbetering is de mogelijkheid om WKD BST (Baansubsoort) en maximumsnelheden gezamenlijk te muteren. Voorheen moesten deze gegevens een maand van elkaar worden gemuteerd, maar met de nieuwste versie van George kunnen wegbeheerders deze aanpassingen nu in één keer uitvoeren. Dit vereenvoudigt en versnelt het proces, wat resulteert in een accuratere weergave van de gegevens in het NWB.

Bulk Mutaties: WKD BST en Rijrichting

Naast de gecombineerde mutaties van BST en maximumsnelheden, biedt George nu ook de mogelijkheid om bulkmutaties uit te voeren voor WKD BST en rijrichting. Dit betekent dat wegbeheerders in één keer grootschalige wijzigingen kunnen doorvoeren, zonder dat ze elk wegvak handmatig hoeven aan te passen. Deze functie is vooral handig bij het doorvoeren van structurele wijzigingen, zoals bij herindelingen van wegen of grote infrastructurele projecten.

Verbeterde Data Dokter Functionaliteiten

De datakwaliteit is een groot goed voor George. In de nieuwste versie zijn enkele functies van de data dokter overgebracht naar George. Zo is het nu mogelijk om te controleren of een verkeersbord correct is gekoppeld aan een wegvak ID, wat van belang is voor een correcte verwerking van het actueel beeld en de verdere toepassing van verkeersborden data.

Daarnaast kunnen wegbeheerders controleren of de zwarte code van GLBHA verkeersborden consistent zijn met de betreffende WKD-waarden. Dit draagt bij aan een verdere verbetering van de dataconsistentie binnen het NWB.

Beheer overdragen van Wegvakken

Een andere nieuwe functionaliteit is de mogelijkheid om het beheer van wegvakken over te dragen aan een andere wegbeheerder. Door simpelweg een wegvak te selecteren in George, kan het beheer ervan nu eenvoudig worden toegewezen aan een andere partij. Dit is vooral nuttig in situaties waar de verantwoordelijkheid van wegenbeheer verandert, bijvoorbeeld bij herindeling van bestuurlijke gebieden.

Incrementele Verbeteringen voor het Nationale Wegenbestand

Met deze nieuwe functionaliteiten wordt het Nationale Wegenbestand steeds verder verbeterd. Door een combinatie van efficiëntie, gebruiksvriendelijkheid en verbeterde datakwaliteit blijft George een mooie tool voor wegbeheerders in Nederland. Elk van deze functies draagt bij aan een nauwkeuriger en actueler beeld van het Nederlandse wegennet, wat essentieel is voor zowel beheer als gebruik.

Het team achter George blijft voortdurend werken aan nieuwe updates om het beheer van het NWB nog eenvoudiger en beter te maken. Deze ontwikkelingen maken het mogelijk om het NWB incrementeel steeds verder te verfijnen en de datakwaliteit te waarborgen voor de toekomst.

Heb je vragen of opmerkingen? Schroom niet en neem contact op met ons.