De snelheid die een navigatiesysteem aangeeft, moet altijd overeenkomen met de verkeersborden die een weggebruiker onderweg tegenkomt. Dit is echter nog niet altijd het geval. Daarom ontwikkelt CROW een nieuw informatiemodel voor verkeerstekens in opdracht van het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW), namens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Momenteel bevindt het project zich in de fase van technische uitwerking.

Met het nieuwe informatiemodel kunnen wegbeheerders in de toekomst zelf de informatie over verkeersmaatregelen en borden publiceren. Het NDW zorgt ervoor dat deze informatie centraal beschikbaar is, zodat weggebruikers altijd correcte en consistente verkeersinformatie ontvangen, zelfs wanneer zij een beheergrens passeren.

Huidige Fase

De technische uitwerking van het model is momenteel in volle gang. Linked-dataspecialisten vergelijken het nieuwe model met bestaande modellen zoals DATEX II. Het doel is om een eenvoudig model te ontwikkelen dat automatisch de geldende verkeersmaatregelen kan bepalen, inclusief specifieke restricties zoals “alleen voor vrachtverkeer” of “tussen 7:00 en 19:00”. Tegelijkertijd wordt de integratie van beheerinformatie via IMBOR onderzocht om een naadloze samenwerking tussen beide modellen te waarborgen. 

Vervolg

Na het opzetten van het raamwerk voor het informatiemodel, zal de focus verschuiven naar de inhoudelijke uitwerking. Dit houdt het opstellen in van lijsten met gangbare verkeersborden, snelheden en voertuigtypes die in Nederland worden gebruikt. Het model zal niet alleen voldoen aan het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, maar ook flexibel genoeg zijn om in de praktijk gebruikte verkeersborden te integreren. Daarnaast is nog actie nodig om tot eenduidige codering van verkeerstekens te komen inclusief het beheer ervan.

Experiment

Eind 2024 wordt een experiment gestart om te onderzoeken of gegevens over nieuwe, verwijderde of verplaatste verkeersborden direct vanuit ontwerp- en bouwtekeningen kunnen worden gebruikt om mutaties door te voeren in George. Dit experiment is een belangrijke stap richting effectief federatief datadelen en het up-to-date houden van verkeersinformatie.